Mgr. Andrej Ďurta Mgr. Andrej Ďurta

Voda ako zdroj sily a života


Voda - tento "kráľovský" nápoj je spätý so životom od čias kedy sa na našej krásnej planéte objavili prvé organizmy. Je to hlavný zdroj energie pre všetko živé čo na svete existuje. Prečo teda tak často nahrádzame túto úžasnú surovinu komerčnými, sladkými alebo inak umelo vytvorenými nápojmi? Asi pretože nám prinášajú akési poblúznenie v chuťových pohárikoch. 
Sladké nám chutí a tým pádom si ľahko vytvárame zlé návyky už priamo pri hydratovaní organizmu. Voda je pritom tak dôležitá. Nie nadarmo tvorí 60-70% nášho organizmu. Zúčastňuje sa rôznych procesov v našom tele, ktoré sú nevyhnutné pre prežitie. Jej základnou úlohou je dodávanie potrebných živín. Voda funguje aj ako taký "čistič", kedy vyplavuje škodlivé a zbytočné látky von z tela. Samozrejme čím viac vody prijmem, tým viac a lepšie sa dokážeme týchto zbytočností zbavovať. Ďalej dokáže rozpúšťať vitamíny C a B1 - B12 aby ich organizmus mohol využiť. A to je len pár z vecí čo táto číra tekutina dokáže. Preto by sme nemali podceňovať jej príjem. Štandardný príjem u zdravého dospelého človeka by mal pozostávať z 0,5l vody na každých 15kg hmotnosti v prípade že sa nechystáme vykonávať pohybovú alebo inak náročnú aktivitu. V tom prípade treba pridať ešte 1l tekutiny navyše. Napríklad 70kg muž pri jednofázovom dennom tréningovom cykle by mal cez deň prijať najmenej 3,75l tekutín. Aj keď je voda najzákladnejšia tekutina môžeme ju doplniť napr. minerálnymi vodami (najlepšie s obsahom Magnézia) a nesladenými bylinnými či zelenými čajmi. Nemusíte teda priamo vypiť 4l vody ale zvoľte adekvátnu náhradu. 
A ako vlastne piť? Najefektívnejší spôsob je veľmi často po malých množstvách (0,2l). To je dôležité hlavne v letných mesiacoch a horúcich dňoch, kedy nám dopyt po hydratácii stúpa. Samozrejme toto pravidlo môžeme využívať počas celého roka. Osobne môžem doporučiť hneď ráno po zobudení začať pohárom čistej vody 0,3 - 0,5l (tip:vodu si načapujte pred spaním, ráno bude chutnejšia a bez prebytočného chlóru). K raňajkám, obedu a večeri nepiť veľa a keď tak až po jedle. Takisto by sme nemali ísť spať smädný takže malý pohár pred spánkom je určite vítaný. Naozaj treba mať malú fľašku vody stále pri sebe a hocikedy keď ju zbadáte alebo si spomeniete tak si doprajte niekoľko dúškov. Takto zostanete hydratovaný po celý deň a vyhnete sa tak všetkým syndrómom dehydratácie ako sú napríklad bolesť hlavy, podráždenosť, sucho v ústach, depresia ba dokonca závraty alebo omdletie. A to naozaj nechcete. Navyše každé napitie sa prináša aj iné benefity. Príjemne dokáže osviežiť, dodáva uspokojenie, poskytne energiu a napr. aj pozitívne naladí vašu myseľ. Podľa mňa nie je nič lepšie ako si dať prestávku, spomaliť a napiť sa. To platí hlavne pri tréningu či kondičnom alebo silovom. Prestávka s nápojom nielen dopĺňa vodu, ktorú vylúčime potením ale pozitívne nakopne energiou a dodá "silu" navyše do ďalšej časti. Aj takto nepriamo voda posilňuje našu psychickú a fyzickú pohodu. 
Nenechajme preto vodu nevyužitú a zaraďujme ju do nášho života tak často ako sa len dá. (STAY Strong, STAY Hydrated). 

Používaním stránok prevádzkovaných na www.trainerspot.sk súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby. Súhlasím